Az utánfutós vezetők egyik rémálma, amikor egy rossz manőver miatt az utánfutó belengeti a vontatót. De arra is van példa, hogy egy-egy erős fékezésnél az utánfutó meg akarja előzni a vontatóját, éles kanyarban meg szimplán csak kirepül. Hogy elkerüljük az ehhez hasonló balesetveszélyes állapotokat, érdemes kiemelt figyelmet fordítani az utánfutó fékek beállítására és rendszeres karbantartására. Az Autóflex-KNOTT által gyártott fékrendszerek legnagyobb részben mechanikus működésűek és automatikus tolatásbiztosítással ellátottak. A fékberendezésekhez pótalkatrészeket vásárolhat a webshopban, a +3676502058-as telefonszámon vagy a a rendeles@autoflex.hu címen
Köztudott tény, hogy a fékezetlen utánfutó alaposan megnöveli a teljes szerelvény fékútját és nagyobb az esély a kitörésre. Egyes mérések szerint a fékezett utánfutó fékútja 17%-kal rövidebb a nem fékezett változaténál. Az érvek tehát egyértelműen a stabil fékrendszer felállítása mellett szólnak. De hogyan is lehetünk biztosak a megfelelő beállításban?
Az utánfutó fékbeállítások ellenőrzése
A jó fék (és ennek velejárója a jó fékbeállítás) nyáron is fontos, de télen különösen hasznos, hogy az utánfutónk ne tolja „túl” az autónkat.
A fékbeállítás lépései:
- Emeljük fel az utánfutót úgy, hogy az összes kereke egyszerre legyen a levegőben. (Akár 2, 4, vagy 6 kerekes járműről beszélünk.)
- Lazítsuk fel az összes olyan fizikai kapcsolatot, ami a fékvezérlés folyamatában részt vesz. Fékrudazat, fékkötelek. A műveletek közben ezek állapotát is ellnőrizzük.
- Mozgassuk meg a fékalaplap hátulján (a jármű belső oldala felől) található állítócsavart, majd tekerjük be az óramutató járásának megfelelő irányban addig, amíg a járó kerék forgási lehetősége megszűnik.
- Lassan tekerjük visszafelé a csavart, közben finoman kopogtatva. Tegyük ezt addig, amíg a járókerék forgatása akadálymentessé válik. Esetleg egy picit halljuk, hogy a betét időnként a fékdobokhoz ér.
- Közben húzogassuk a fékkötelet, ezzel azt is ellenőriztük, hogy szabadon jár-e. Ha szorul, és finom olajzással nem javul, akkor azonnal cseréljük, mert a néhány ezer forintos kötél a több tízezer forintos fékeket is szinte azonnal tönkre teszi.
- Rögzítsük a fékköteleket.
- Utoljára maradt a fékrudazat. Ennek hosszirányú mozgása nem lehet több, mint 1-2 mm! De nem is a fékrudazat hosszirányú játéka a lényeg. Figyeljük meg, hogy a vonófejen levő fékáttétel (ahova bekötjük a fékrudat) hogyan mozog. A saját tengelyén természetesen szabadon kell, hogy elforduljon, hiszen emiatt is szorulhat a fék. A lényeg a felső felénél van, ahol a fékáttétel a tolórúddal találkozik. Itt már gyakorlatilag az 1 mm-es hézag is sok. Ha ez a hézag nagy, a fék működés közben – induláskor és fékezéskor is – csattanó hangot ad. Nem feltétlenül a ráfutófékben (a tolórúdban) levő gázrugó a hibás!
- Fontos, és ismételten kiemelendő, hogy a fékállítást mindig a fékalaplap hátsó oldalán található fékállító csavarral kezdjük! (Kivéve az automatikus utánállítás esetén. Erre a tengelyre felragasztott nagy sárga matrica figyelmeztet ANS felirattal, illetve a porvédő kupakon levő „Knott auto adjust” felirat is jelzi.)
Az utánfutó helyes fékbeállításának a végére is értünk. Legalább évente kétszeri ellenőrzéssel megelőzheti a nagyobb kiadással járó javításokat, illetve elkerülheti az esetleges baleseteket.
Ha bármilyen Autóflex-KNOTT utánfutó alkatrészre van szüksége, akkor megvásárolhatja webáruházunkban vagy megrendelheti a rendeles@autoflex.hu címen vagy a belföldi értékesítés +3676502058-as telefonszámán!