Az utánfutóval való haladás sok vezetőnek kihívást jelent még akkor is, ha csúszásmentes, egyenes úton vontat. Előbb-utóbb azonban tovább nehezedik a helyzet, ugyanis a parkoláshoz, irányváltáshoz szükség lesz némi tolatásra is. Jön tehát a feketeleves, azaz a hátramenet. Az Autóflex-Knott kft. által gyártott utánfutó fékrendszerek legnagyobb részben mechanikus működésűek és automatikus tolatás-biztosítással ellátottak, hogy megkönnyítsék Önnek a hátrafelé manőverezést. Az utánfutó tolató-automatikához pótalkatrészeket vásárolhat a webshopban, a +3676502058-as telefonszámon vagy a rendeles@autoflex.hu címen.
Az utánfutó tolató-automatika a kerékfékrendszer része
Az Európai Unióban jelenleg elfogadott szabályozás szerint nincs lehetőség arra, hogy a vezető a járműből kiszállva gyakorlatilag kiiktassa a féket a tolatás megkezdése előtt. Régen gyártottak ilyen utánfutót, a forgalomban is akad még ilyen, de új utánfutó már nem készíthető ezzel a megoldással. Ennek egyik legfontosabb oka az, hogy a tolatás befejezése után a visszaállításról gyakran megfeledkeznek. Fontos még tudni, hogy az utánfutó tolató-automatika a kerékfékrendszer része. Tehát nem a vonófejben, nem „útközben” helyezkedik el. Sőt, ennek alkatrészei nem is láthatók, hiszen a komplett féket eltakarja a fékdob.
Szerelés előtt érdemes fotózni
Aki még nem látott ilyet, az feltétlenül fotózza le az utánfutó fékalkatrészek elhelyezkedését a fékdob levétele után. A sok apró alkatrész miatt annak is van jelentősége, hogy a különféle rugók, hogyan helyezkednek el (pl. kívülről vagy belülről vannak akasztva.) Rögtön szembetűnik, hogy kétféle fékpofával állunk szemben. Egy normál és egy automatás. Az automatás fékbetéten van egy fényes övlemez, ami rugókkal kapcsolódik a „rendes” betéthez, és ez nem egyezik meg a másik, övlemez nélküli párjával. Az övlemezen a kerék forgási iránya is rajta van normál előremenet esetén. Az alkatrészek egyformák a jobb és bal oldalon, ezért is kell különösen figyelni a szerelésnél. A fékalaplaphoz csak az egyik fékpofát rögzítjük egy keresztben álló rövid nyomórugóval.
Az utánfutó tolató-automatika működése
A járműszerelvény előre haladásakor a fék úgy működik, mint egy hagyományos fékszerkezet. Hátramenetben jön az érdekesség. Ilyenkor a tolórúd a vonófejben hátramegy ütközésig – ez nem hiba. Ezért a fékrudazat meghúzza a köteleket, amelyek szétfeszítik a pofákat. De az autó szeretné hátrafelé mozdítani a szerelvényt, ezért a kerekek megfeszülnek hátrafelé. Ekkor a tolatóautomatás betét a rugók ellenében elmozdul az övlemezen. Ennek íve olyan, hogy eltávolodik a fékpofa a fékdobtól. Ez már elég ahhoz, hogy az autó legyőzze a maradék fékpofa erejét, és tudjon haladni hátra a szerelvény.
Fontos megjegyezni, hogy a tolató-automatika nem tud előre haladáskor hirtelen „feléledni” vagy elromlani, mert erre fizikailag nincs lehetőség. Arra viszont figyelni kell, hogy a féket jól szereljék össze, ugyanis fordítva is be lehet építeni, de akkor nem működik, sőt, fék sem lesz a járművön. A fékbeállítás tehát nagyon fontos, hiszen ez kihat a tolató-automatika megfelelő működésére is. Az utánfutó fékbeállításához ide kattintva talál egy 8 pontos checklistát.
Ha bármilyen Autóflex-KNOTT utánfutó alkatrészre van szüksége, akkor megvásárolhatja webáruházunkban vagy megrendelheti a rendeles@autoflex.hu címen vagy a belföldi értékesítés +3676502058-as telefonszámán!