Nincs utánfutó Knott nélkül!
Minden alkatrész egy kézből.

A vonógömb a biztos kapcsolat (egyik) titka

Annyit írtunk már a különféle alkatrészekről és felhasználásukról, hogy lassan tényleg mindenki összerakta álmai utánfutóját, legalábbis fejben. De a cél mégis az, hogy a gyakorlatban is összeálljon a „történet”. Mielőtt azonban ténylegesen is használatba vennénk a járgányt, az Autóflex-Knott segít átlátni az utánfutó és a gépjármű kapcsolatát.

Látszólag egyszerű a képlet, de azért ne nagyon kapkodjunk! Miből is áll a kapcsolat a két jármű, a vontató és az utánfutó között?

Az utánfutónk több síkon kapcsolódik az autóhoz. Van egy mechanikai, egy elektronikai és egy biztonságtechnikai kapocs, amelyek együttesen szolgálják az üzembiztos haladást. Az első, alapvető érintkezés fizikai síkon történik, vagyis ott a vonógömb, felakasztjuk a futót és kész – gondolnánk elsőre, de azért álljunk meg egy pillanatra!

Mi is az a vonógömb?

A vonógömb és a hozzá passzoló kapcsolófej adja a gépjármű és az utánfutó mechanikai kapcsolódási pontját. A gömbbel elvileg nem kellene foglalkoznunk. Bár korábban az Autóflex-KNOTT is gyártott vonóhorgokat, de ez ma már nem a mi oldalunk. Viszont az üzembiztos kapcsolat miatt erre is gondolnunk kell, ugyanis ahol két fém csatlakozik (legalábbis általánosságban), ott nagy eséllyel a használat közben mindkettő elkopik, tehát rendszeresen ellenőrizni kell őket. Mivel kopásjelző csak a kapcsolófejen van, itt pedig mindkét alkatrész elhasználódása felmerül, fontos tudnunk, hogy a gömböt csak méréssel lehet ellenőrizni.

Milyen fajtái vannak?

Manapság forgalomban vannak olyan vonógömbök is, amelyek néhány gyors mozdulattal le- és felakaszthatóak a tartószerkezetükre. Azt nevezzük levehető vonógömbnek, amelyiket mindenféle speciális szerszám és szakértelem nélkül el lehet távolítani a gépjárműről. A vonógömbhöz kapcsolódó vonófej méretei és részletes kialakítása nem szabványosított, de a műszaki vizsgálata részletesen és szigorúan szabályozott. Az a kapcsolófej használható csak, amelyik megfelel a statikus és a fárasztóvizsgálatok elvárásainak.

Hogyan alkalmazzuk?

Az általános műszaki követelmények ma már megkívánják, hogy a vonógömb csatlakoztatásakor a vonófej önműködően reteszelődjön. A jelenleg forgalomban lévő kapcsolófejek zömén már található egy jelzőpont is, amely a vonófej be vagy kikapcsolt állapotát jelzi, valamint arra is figyelmeztet, ha a szerkezet a használat következtében túlzottan megkopott.

Az utánfutók, lakókocsik biztonságos és hatékony működéséhez szükséges minőségi alkatrészeket keresse az Autóflex-Knott webshop kínálatában, vagy megrendelheti a rendeles@autoflex.hu címen, illetve a belföldi értékesítés +3676502058-as telefonszámán!