Nincs utánfutó Knott nélkül!
Minden alkatrész egy kézből.

Vezetés, megállás, tolatás, parkolás utánfutóval

Az utánfutóval való közúti közlekedés tudománya semmiben sem különbözik a normál gépjárművezetéstől abban a tekintetben, hogy az elméleti tudás annyira megbízható gyakorlat nélkül, mint egy görkorcsolyával haladni az M7-esen, belső sávban. Minden másban azonban különbözik, így legyen szó elindulásról, tolatásról, manőverezésről vagy éppen parkolásról, a kezdő sofőrök jó, ha dupla pólóval készülnek az izzasztó feladatokra. Bár tény, hogy gyakorlat teszi a mestert, ezért az Autóflex-Knott készült néhány hasznos tippel, ami nélkül ne vágjon neki élete első utánfutós fuvarjának!

Az utánfutóval történő közlekedés általános szabályai:

– a nagyobb tömeg miatt csökken a gyorsító képesség,
– rosszabb a fékhatás, nő a féktávolság (fék nélküli vontatmányok esetén), esetleg nagyobb fékpedál erőt kell kifejteni,
– a járműszerelvény hosszabb a megszokottnál,
– kanyarodás közben nyomeltérésre kell számítani,
– a járműszerelvényre vonatkozó KRESZ előírásait be kell tartani.

Tolatás utánfutóval

Amennyiben a térlátásunk akadályoztatva van, kérjünk meg egy külsős személyt az irányításra. A tolatás trükkje pedig abban rejlik, hogy az utánfutó vagy pótkocsi haladási irányával ellentétesen kell kormányozni egészen a becsuklást megelőző pillanatig, utána pedig egyenesbe hozva a kormányt navigáljuk be a szerelvényt a megfelelő irányba. Amennyiben elvétjük az időzítést, és az utánfutó becsuklik, kénytelenek leszünk előrébb állni és újra próbálkozni. Első alkalommal érdemes üres parkolóban begyakorolni a műveleteket.

Plusz egy tipp: Ha szűk helyről kell kitolatnunk, akkor a nehézkes próbálkozások helyett érdemes egyszerűen leakasztani a futót és kitolni.

Megállás, manőverezés utánfutóval

Utánfutó, vagy pótkocsi húzásakor fontos észben tartanunk, hogy még egy viszonylag kevés súllyal megpakolt szerelvény esetén is körültekintő fékezés és megállás javasolt, ha el akarjuk kerülni, hogy megtolja a kocsinkat. Arról nem is beszélve, hogy a túlpakolt utánfutók fékezés, kanyarodás vagy egyéb irány- és sebességváltás esetén könnyedén belengethetik, eltéríthetik a járművünket. A már lengésbe jött jármű korrigálására az egyik legjobb módszer, ha az ember gyors visszaváltás után padlógázt nyom, így kirántja a szerelvényt a tekergésből.

Plusz egy tipp: Kezdőként az a legjobb, ha olyan óvatos kormánymozdulatokkal navigáljuk a pótkocsis járművünk, mintha jeges úton közlekednénk.

Száguldás, utánfutó, szerelem

Na, ilyen dal nem véletlenül nincs. A KRESZ ugyanis már a kezdetektől szigorú szabályokat és sebességhatárokat ír elő pótkocsis közlekedés esetén. Ez lakott területen belül 50 km/h, országúton 70 km/h, autópályán 80km/h, cserébe magánszemélyeknek a pótkocsira nem kell külön autópályamatricát venni, amennyiben az 3,5 tonna alatt van. Fontos tudni még, hogy csak olyan vontathat utánfutót, akinek legalább 2 éve megvan a jogosítványa. Azonban mit sem ér a papír, ha nincs gyakorlat. Törekedjünk minden esetben a biztonságos vezetésre!

Digitális segítség a tolatáshoz

Ma már léteznek olyan utánfutó-manőverezési asszisztensek, – és itt most nem a szomszédra gondolunk – amelyekkel magabiztosabban és nyugodtabban manőverezhetünk hátrafelé. Ez a digitális eszköz azok számára jelent valódi segítséget, akik még nem szereztek kellő gyakorlatot az utánfutó-vontatásban.

A biztonságos közlekedéshez nem csak gyakorlat, hanem az utánfutó karbantartása is fontos. Minőségi utánfutó alkatrészeinket keresse az Autóflex-Knott webshopjának kínálatában, vagy megrendelheti a rendeles@autoflex.hu címen, illetve a belföldi értékesítés +3676502058-as telefonszámán!