A hideg őszi, nyirkos időjárás beköszöntével november végén mindenkiben realizálódik, hogy lassan, de biztosan itt a tél. Várjuk a telet és a karácsonyt meleg szívvel, boldogan. Hogyan lehetünk teljesen nyugodtak? Ha utánfutónk biztonságosan felkészülve néz a téli hideg elé. Régebbi blogbejegyzésünkben már írtunk róla, hogy mit ellenőrizzen utánfutóján a tél beköszönte előtt. Ám most ezt a csekklistát szeretnénk kibővíteni, pár fontos információval az utánfutó tulajdonosok nagy örömére. Melyek ezek? Mostani blogbejegyzésünkben mindenre fény derül.
Tengely lekezelése
Már előző blogbejegyzéseinkben is felhívtuk a figyelmet arra, hogy az utánfutó tengelyeket mindenképpen ellenőriznünk kell! Magyarországon az utak állapota nem kedvez a tengely élettartamának. Az útviszonyoktól függően változhat a felhasználhatósági idejük, ezért érdemes őket évente egyszer ellenőrizni, hogy ne érjen meglepetés bennünket. Emellett érdemes a tengely tisztántartása, drótkefével tisztítása. Illetve egyes tengelyek megkövetelik a felületkezelést is. Ha pedig új tengelyre lesz szüksége, akkor nézzen körül az Autóflex kínálatában: féknélküli merev tengelyek, féknélküli torziós tengelyek, mechanikus fékes torziós tengelyek, spirálrugóval szerelt tengelyek, mechanikus fékes merev tengelyek, vagy felújítás esetén a tengely alkatrészek, fékrudazat, közösítők és fékbowdenek.
Utánfutó alváz védelem
A tengely mellett az alváz is fontos faktor az utánfutó szempontjából. A rozsdásodás és a só maró hatása elleni védelem elengedhetetlen az utánfutó éllettartamának meghosszabbítása szempontjából. Először mossuk le a felületet magasnyomású mosóval, majd zsírtalanítsuk azt! Semmiképp se fáradt olajjal kezeljük az alváz felületét, hanem válasszunk egy bitumenes, vagy egyéb minőségi alvázvédőt, mely garantáltan megvédi a fémlemezeket a korrodálódástól!
Hogyan vizsgáljuk meg utánfutónk alvázát? A rozsdás részeket általában szemmel is jól lehet látni, ám ha nem vagyunk benne biztosak, hogy valóban rozsdásodásról van-e szó, akkor egyszerű kopogtatás vizsgálattal meggyőződhetünk róla. Kopogtassuk meg az alváz felületét, ha keményebben kopog, akkor „egészséges”, ha puha a felülete, nem kopog, vagy nagyon tompán, akkor valószínűleg rozsda martaléka lett.
Fékes utánfutó: fékkötelek, gumiharmonika, fékbeállítások
Fékes utánfutók esetében vizsgáljuk meg a fékkötelek burkolatát, kezeljük őket orsóolajjal. Ha cserélni kell a fékbowdeneket, akkor válasszunk minőségi termékeket, ne próbálkozzunk az otthoni javítással. A bowdenház ne legyen sérült, hiszen akkor víz és szennyeződés juthat bele. Illetve a kapcsolófej mögött elhelyezkedő gumiharmonikáról se feledkezzünk meg. A fékbeállítások ellenőrzése elengedhetetlen! Tekintse meg a 8 pontos checklista az utánfutó fékbeállításához blogbejegyzésünket a részletekért!
Vonófej és kapcsolófej karbantartása
Fontos, hogy a vonófejet fél évente zsírozzuk, elkerülve a sérüléseket. A vonófej használat hatására kikophat, hiszen a rozsda kis rétegeket marhat le róla, ezáltal csökken az átmérője, és leakadhat a fejről. A zsírozás előtt érdemes a vonófejet féktisztítóval zsírtalanítani, majd újra zsírozni.
A kapcsolófej esetében a menetirányra keresztben álló csapokat olajozzuk be! Vigyázzunk, hogy ne szennyeződjenek! Majd a vonógömbre csatlakozó nyelvet kezeljük zsírral!
Szerelvénydobozok ellenőrzése
A szerelvénydobozok ellenőrzése is fontos, hiszen ezek is beázhatnak. Egy IP védett, vízmentes műanyag doboz a legjobb esetben nem ázik be, de jobb az elővigyázatosság! Ezáltal elkerülhetjük a rövidzárlatot.
Világítás és a csatlakozó ellenőrzése
Minden alkalommal, amikor az autóra felakasztjuk az utánfutót, majd összedugjuk a csatlakozókat, ellenőrizni kell a világítást. Ekkor ne feledkezzünk meg a hátsó lámpák mellett a fék- és az index lámpák működéséről sem! Hiszen évente rengeteg baleset történik annak köszönhetően, hogy az utánfutó lámpái nem működnek kellőképpen, így beleszaladnak hátulról az utánfutókba.
A csatlakozók állapotát is ellenőrizzük, az elöregedett, szétmállott elődöket cseréljük újra! Izzóinkat is kísérjük figyelemmel, ha nem jó az érintkezés, akkor kontakt spray-vel fújjuk be az izzó érintkező felületét, mely távol tartja a nedvességet és párát, ezáltal véd a korrodálódástól, megnöveli az izzók élettartamát! Ha új lámpára van szükségünk, válasszunk az Autóflex kínálatából, akár LED-es verziót!
Csapágy ellenőrzése
A kerék forgatásával egyszerűen ellenőrizni tudjuk. Ha egy kis hangja van, az még nem jelent problémát. Ám, ha forgatás közben morgó hangot ad ki, akkor az a csapágy hibáját jelzi.
Kerék ellenőrzése
A porvédő kupakot zsírral kell kezelnünk, de ne rakjunk bele sokat, mert a sok zsír lenyomhatja a kerékről a porvédő kupakot! Ha sokáig áll egyhelyben az utánfutó, vagy ha gyakran használjuk, akkor érdemes évente egyszer zsíroznunk a kupakot. A zsírozás előtt mindenképpen tisztítsuk ki, zsírtalanítsuk a porvédő kupakot, majd kenjük be zsírral!
Gumiabroncsok állapotának vizsgálata
A biztonságos vezetés egyik alapkövetelménye a gumik kifogástalan állapota. Ezért fontos, hogy mindig ellenőrizzük állapotukat. Ne legyen kopott, sérült, elhasználódott vagy repedt, mert ezek rizikófaktorok a közlekedés során! Ellenőrizzük a guminyomást és a profilmélységet is! Olvassa el utánfutó gumiabroncs kisokosunkat, melyben minden kérdésére választ kap!
Zártszelvény keret védelme
A zártszelvény keret védelme érdekében győződjünk meg róla, hogy a keretben nem lötyög-e a víz, hiszen a fentről, a hegesztésnél beszivárgó víz a téli hideg hatására megfagyhat és tönkreteszi azt. A zártszelvény keret alján érdemes vízleeresztő furatokat csinálni, hogy ez ne történhessen meg.
Ha bármilyen Autóflex-Knott utánfutó alkatrészre van szüksége, akkor megvásárolhatja webáruházunkban, megrendelheti a rendeles@autoflex.hu címen vagy érdeklődjön belföldi értékesítés +3676502058-as telefonszámán.